Monday, September 20, 2010

Aku Bukan Ibrahim Adham

Suatu hari, orang bertanyakan kepada Ibrahim Adham seorang wali yang awalnya raja pemerintah Kerajaan Balkh. mengapa dia meninggalkan Kerajaan Balkh. Ibrahim pada masa itu sedang duduk di tepi tebing sungai.
Dia mencampakkan jarum ke dalam air dan meminta ikan membawakan jarumnya ke darat.

Tiba-tiba datanglah beribu-ribu ikan membawa jarum-jarum emas. Tetapi Ibrahim mahukan jarumnya juga.

Ibrahim lalu berkata kepada orang yang bertanya itu,
“Inilah kurniaan paling kecil kepadaku daripada Allah kerana aku meninggalkan kerajaan Balkh”

Aku bukan Ibrahim Adham, jauh sekali.
Aku bukan juga wali Allah, solehah juga belum tentu.
Aku tidak punya kerajaan yang mengundang nafsu utk berkuasa.

Aku juga tidak punya harta untuk aku korbankan seperti Mus’ab bin Umair bagi membuktikan kecintaanku.

Aku cuma yang punya perasaan dan harapan indah yang sangat aku dambakan untuk dikorbankan kerana Allah menguji sifat kehambaan dan redha aku terhadap ketentuanNya.
…dengan harapan Allah akan menyintaiku dan memberikan yang terbaik buatku sekalipun bukn jarum-jarum emas yang di bawakan ikan-ikan kerana Allah lebih mengetahui.

Dan Allah tidak menguji iman kita semudah itu.
Dan tidakkah Allah uji Nabi Ibrahim untuk mengorbankan anak yang paling disayanginya?
Dan tidakkah korban Habil hasil ternakan terbaik juga diterima. Dan keesaan Allah itu tidak berubah mengikut korban yang engkau sanggup berikan tetapi Allah ingin menguji hatimu........

Allah limpahkanlah aku kekuatanMu.Amin.

No comments:

Post a Comment