Thursday, August 12, 2010

Beza Orang Agama dan Orang Beragama

HARI ITU

Dari jauh, surau kecil itu kelihatan malap. Ketika masjid di sekitar yang hampir berjumlah 3 sibuk mengumandangkan azan memanggil para jemaah mendirikan solat, surau di kuaters guru itu sepi tidak bersuara.

Sesiapa saja yang memandang akan merasa kasihan dengan surau kecil yang tidak diurus dan dijaga dengan baik. Lebih berfungsi sebagai stor dari rumah Allah.

Ajaib, tapi benar. Di sekeliling surau, terdapat 4 blok bangunan yang menempatkan warga pendidikan tidak kira pensyarah atau guru sekolah hatta ustaz yang banyak jumlahnya yang terdiri dari pelbagai latar matapelajaran yang di ajar.

Namun, tidak seorang pun yang dapat mengambil inisiatif mengimarahkan surau itu.

Tidak beberapa lama selepas itu datang seorang ustaz yang bernama Abu (bukan nama sebenar). Ustaz Abu baru mendirikan rumah tangga dengan seorang guru yang tinggal di kuaters itu. Menurut guru wanita itu, pada awalnya ustaz Abu sangat berat hati untuk berpindah ke situ kerana beliau sudah selesa dan seronok menjadi imam dan merangka aktiviti masjid dengan aktif di kampungnya

Tambah sebak lagi hatinya apabila surau di kuaters di buat perhiasan buruk semata-mata.

HARI INI

Surau kuaters gah melaungkan azan menyaingi masjid-masjid besar yang indah disekitarnya. Suara ustaz Abu gemersik melaungkan azan memanggil manusia menjalankan syariat Allah, mendirikan agama Islam

Surau kini pusat agama yang aktif, namakan saja, semua dibuat disini, Ceramah maulidurrasul, kenduri-kendara, ceramah agama, khatam quran,program memasak bubur lambuk dan lain-lain.

Dan pada malam-malam Ramadhan yang mulia ini, seperti malam-malam Ramadhan tahun sebelumnya, imam gigih mengalunkan surah menghabiskan 30 juzuk dalam solat terawikh di samping bertadarus.

Kini, Cikgu Ahmad (bukan nama sebenar) yang baru berpindah ke kuaters itu menjadi pembantu ustaz. Mereka bergilir-gilir menjadi imam sembahyang terawikh. Sungguhpun Cikgu Ahmad bukan seorang ustaz, ternyata beliau orang yang beragama, bacaan ayat-syat sucinya persis bacaan Ustaz Abu yang berkelulusan universiti timur tengah yang terkenal.

Dalam diam ustaz Abu menaruh kepercayaan kepada Cikgu Ahmad apabila dia tiada. Apa yang terjadi pada ustaz-ustaz yang lain? Itu adalah satu persoalan yang sukar dijawab. Jumlah ustaz yang tinggal di kuaters tidak terbilang. Semuanya orang agama belaka. Hebat melaung panji-panji islam di sekolah mengajar, mentarbiah murid-murid menjalankan hokum Allah.

Tetapi tatkala ustaz Abu pulang ke kampung terpaksa bermukim di tempat lain atas urusan kerja dan lain-lain, surau kembali sunyi, sepi. Seakan kembali ke zaman ‘jahiliah’.

Tidak terdetikkah di hati mereka untuk melaungkan azan, atau mengimamkan solat di surau itu? Mungkin tidak, kerana selama ini sememangnya surau ibarat ‘mati’tanpa Ustaz Abu di situ.

Bolehkah kita bayangkan bagaimanakah keadaannya tahun-tahun sebelum itu tanpa Ustaz Abu?

Kini ustaz Abu sedang menunggu surat ‘posting’ kerana telah tamat pelajarannya sebagai guru KAFA di sekolah rendah. Semua harapan tersandar kepada Cikgu Ahmad seandainya Ustaz Abu terpaksa berpindah ke tempat lain.


Cikgu Ahmad, bukan orang agama yang pasti beliau seorang yang beragama.

Jadilah orang yang beragama, kerana orang agama itu belum tentu beragama tetapi yang beragama itu sudah pasti adalah orang agama. Amin.

No comments:

Post a Comment