Saturday, July 23, 2011

Pada Sebuah Ketentuan Itu

Pada sebuah ketentuan itu,

Bermula satu helaian hidupan,

yang terlalu asing, untuk dibuat tatapan

apatah lagi untuk aku lagukan.


Pada sebuah ketentuan itu,

Aku melihat takdir menari-nari

Di kaca sangkaan,

Menguis-nguis hati,

Namun ianya tidak pernah terjadi

Tidak juga tertulis di lembaran Ilahi

Sekadar mengacah sambil menguji

Harga sabar yang mampu aku daki


Pada sebuah kententuan itu,

Aku melihat kepekatan malam

Semakin hari ku tenung semakin kelam

Seolah-olah semakin tenggelam

Ditelan perasaan paling dalam.


Pada sebuah ketentuan itu,

Aku teringat akan matahari,

Saksi sejati kehidupan manusia

Saksi bisu tamadun yang sia-sia

Ia menyaksi segala,

Dari kisah pembunuhan pertama

Dari kisah kehebatan agama

Menemani manusia tercinta

Membawa dakwah pengubat jiwa

Yang kosong dari cintaNya


Pada sebuah ketentuan itu,

Aku teringat akan bulan bercahaya

Yang melihat sejarah kita

Perlahan mengikis agama di dalam dada

Menukarnya dengan dunia

Sehingga lemah tak berdaya

Sehingga kita kembali alpa

Seakan tiada apa-apa

Cumanya dia tak berdaya berkata-kata


Pada sebuah ketentuan itu,

Dia mahu mengajar aku

Melunakkan hati ku

Meringankan lidahku juga anggota yang keras membatu

Lalu diberi detik waktu,

Untuk berjanji temu,

Walaupun tidaklah aku tahu,

Mungkinkah dapat aku akan redha Mu


Pada sebuah ketentuan itu,

Biarlah Engkau rahsiakan dariku

Jalan mana, apa, dan bila,

Agar aku sentiasa tertanya-tanya

Juga agar aku tidak lupa

Betapa Agungnya Maha Pencipta

Yakinlah aku selamat dijalanNya,


Agar dapat kuserah seluruh raga

Agar tiada lagi aku bertanya

Atau menduga-duga

Sungguh, aku terima...

Bahawa inilah harganya..

Sebuah penghijrahan jiwa..

Kembali kepadaNya.


Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim.

~jjo 22/7/11~

No comments:

Post a Comment