Wednesday, December 1, 2010

Nikmat Iman


"Sungguh, Kami akan menguji kamu dengan sesuatu daripada ketakutan, dan kelaparan, dan kekurangan harta, dan jiwa, dan buah-buahan; dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang sabar," (2:155)


Jika di baca dan diteliti kisah-kisah yang tertulis di zaman Rasul-rasul, ternyata cara menyerapnya masuk iman ke dalam hati berbeza-beza jalannya.

Anugerah Iman

Ada antara sahabat yang sememangnya terjaga akhlaknya sedari kecil seperti Ali bin Abi Talib kerana begitu akrab dengan Rasulullah, justeru beriman dari awal. Ada juga sahabat seperti Umar Al Khattab yang pada awalnya bermati-matian menentang Rasulullah tetapi setelah mendengar bacaan ayat Al-Quran lantunan adindanya, telah meresapnya iman di dalam hati, menjadi terlalu mencintai Rasulullah.

Jika kisah awal juga hendak dihitung, Iblis laknatullah juga lebih tinggi keimanannya kepada Allah sebelum terciptanya Nabi Adam a.s. Sujud dan rukuk beribu-ribu tahun sehingga disayangi Allah dan dilantik sebagai ketua malaikat, iblis diberi nama Azazil. Cuma satu sahaja kekurangannya, tatkala telah banyak beribadat, Azazil kecundang dalam menerima takdir Allah menyuruhnya memuliakan Adam. Kerana kejadian inilah Azazil tidak lagi digelar Azazil, sebaliknya iblis dan dilempar keluar dari syurga.

Kisah awal keimanan yang cemerlang juga boleh dilihat di dalam kisah Bal’am bin Baura’. Di zaman Nabi Musa itu hidup seseorang yang bernama Bal’am bin Baura’.Kerana kealiman dan ketaatannya, Allah telah memberi keistimewaan kepada Bal’am iaitu, apabila dia melihat ke langit, maka ia dapat melihat ‘Arasy Allah. Namun, tatkala disayangi Allah dan berada di kemuncak, Bal’am lupa diri dan menidakkan kekuasaan Allah dan akhirnya Allah telah mencabut makrifatnya, dan menjatuhkannya ke dalam kesesatan sehingga selama-lamanya.

Laluan iman juga tidak mengenal keturunan. Nabi Nuh sendiri tidak dapat mentauhidkan anaknya agar beriman kepada Allah sedangkan dia seorang Rasul. Akhirnya anaknya tenggelam di dalam banjir besar kerana tidak mahu menaiki bahtera ayahnya dan rela bersembunyi di atas bukit seperti orang fasiq yang lain.

Hadiah Allah

Pokok pangkalnya, iman itu adalah anugerah Allah. Dan hanya Allah sahaja yang mengetahui siapakah antara kita yang lebih layak diberi petunjuk dan dengan cara apa atau bila waktunya iman akan terserap di dalam dada.

Tidak dipilih Allah bermakna, tidak ada jalan keluar, tidak kira siapa kita. Bersyukurlah kerana walaupun pengorbanan kita untuk agama tidak sebesar mana, mungkin lebih kecil dari hama, kita tetap terpilih untuk beriman Insya Allah sedangkan Abu Talib yang berkorban jiwa dan raga sehingga ke akhir hayat mempertahankan Rasulullah tidak juga dipilih Allah untuk beriman.


Hari ini

Hari ini, betapa takjubnya manusia dengan salahsilah keturunan dan imej beriman yang diwarisi keluarga sehingga kadangkala mengguris hati orang lain yang ber’kasta’ biasa-biasa saja. Tidak sedarkah kita yang jika benar selama ini keluarga kita dipilih untuk terus dilimpahi keimanan yang tinggi bahawa ini semua adalah nikmat berharga yang Allah berikan dan kita hanya bernasib baik terpilih dan nikmat ini boleh ditarik bila-bila masa sahaja? Tidak sedarkah kita di luar sana berapa ramai orang-orang beriman yang diuji imannya oleh Allah dan diberikan anak-anak yang derhaka, fasiq dan lupa daratan tetapi masih bersyukur kepada Allah. Betapa sedikitnya kesyukuran kita kepada Allah dan betapa bongkaknya kita memandang manusia lain yang diuji Allah dengan jalan permulaan yang gelap.

Kadangkala kita sibuk, mencongak susur galur keluarga orang lain meneliti setinggi mana iman keluarga itu. Tidak pernahkah kita dengar, iman tidak boleh diwarisi? Kita berasa tidak layak untuk bersuami, beristeri,atau bermenantukan orang yang tidak ditakdirkan Allah untuk menikmati pendedahan agama yang mantap sejak kecil. Kita pantas melabel, memberi kasta, atau meneka-neka orang sebagaimana yang layak buat orang seperti ini, memandang kejahilan yang dan kekurangan ilmu agama, dan kerendahan iman di masa lalu sebagai cermin memandang masa hadapan.

Sedarlah iman ini anugerah Allah yang sangat bernilai. Nescaya jika boleh memilih, manusia mana yang mahu beriman dan bertaqwa dilewat usianya? Tapi qada’ dan qadar Allah itu ada sebabnya yang tidak diketahui manusia.

Kehormatan itu bukan diukur dengan jenis apa yang dilahirkan. Kemuliaan di sini adalah milik Allah, rasul dan orang-orang mukmin yang diberikan husnul qotimah. Kita menjadi mulia kerana keimanan yang dianugerahkan Allah dan bukan kerana keturunan kerana itu bukan jaminan untuk kita turut beriman sehingga ke akhir hayat. Berapa ramai juga manusia yang pada awalnya beriman tetapi akhirnya kecundang dan menemui su-ul qotimah. Tegarkah kita berbangga menjadi Bal’am dan seperti Azazil yang masyur pada awalnya tetapi tewas dihujungnya. Hidup ini bukan berkenaan bila ia bermula tetapi bagaimana ia berakhir.

Ibrah Kisah Nuh a.s

Tatkala anaknya yang kafir dipanggil oleh Nabi Nuh ”Hai anakku naiklah ke kapal bersama kami dan janganlah berada bersama orang-orang kafir” Anaknya menjawab ”Aku akan mencari perlindungan ke gunung yang dapat memeliharaku dari air bah!”
Nuh berkata,
Tidak ada yang melindungi hari ini dari azab Allah selain Allah (sahaja) Yang Maha Penyayang” (Hud;42-43).

Nuh mengenang anaknya, dia sangat khuatir akan keselamatannya dan berkata,
”Ya Tuhanku, sesungguhnya anakku, termasuk keluargaku, dan sesungguhnya janji Engkau itulah yang benar” (Hud; 45)

Tapi Allah menjawab,
”Dia bukanlah termasuk keluargamu (yang dijanjikan akan diselamatkan), sesungguhnya (perbuatannya) adalah perbuatan yang tidak baik” (Hud;46)

Ibrahnya, anak disini bukanlah keluarga Nuh kerana status anak disini bersifat amal bukannya darah atau nasab keturunan. Benarlah bahawa manusia itu mencintai kehormatan dan mencarinya untuk diri sendiri, tetapi hendaklah ia melihat kehormatan hakiki dan apa sebab-sebabnya.

Ambillah kehormatan bersama Allah, rasul dan lingkungan iman maka seluruh anak-anak akan menjadi anakmu kerana mereka bersamamu dalam keyakinanmu terhadap Allah dan keimananmu kepadaNya.

Tetapi jika kita mencari kehormatan dengan jalan kita sendiri dengan menganggap nasab keturunan kita adalah sebab musabab kehormatan kita, siapa yang akan menjamin bahawa kita akan menemui penghormatan di dalamnya di masa hadapan?

Siapa juga akan menjamin buruk sangka kita terhadap kelewatan Allah mengurniakan keimanan di hati orang lain, padahal Allah lebih mengetahui yang terbaik?

"Dan ketahuilah bahawa harta kamu dan anak-anak kamu adalah cubaan," (8:28).

Ketahuilah yang tidak ada suatu pun yang berlaku tanpa Allah mengetahuinya dan berbaik sangkalah terhadap Allah dan makhluknya. Biarlah gelap jalan awalnya asalkan terang laksana purnama di akhirnya daripada semulia Azazil awalnya akhirnya terlempar ke neraka. Allah sedang menguji hatimu dan hatiku tapi antara kita ada yang akan tewas diuji, Semoga Allah menjauhkan kita dari menjadi golongan yang tewas itu dan menggolongkan kita dikalangan hambaNya yang bersyukur. Amin.

Marilah kembali kepada Allah.Buanglah jauh-jauh jubah kesombongan itu kerana ia tidak bisa membawa kita ke syurga. Bersyukurlah kepada Allah dengan segala nikmatnya, apabila kita merasa telah baik, percayalah ada yang lebih baik dari kita tetapi jika kita berasa lelah dengan ujian Allah,percayalah ada yang lebih lelah dan teruk diuji. Selamat bermujahadah! :)

No comments:

Post a Comment