Tuesday, December 7, 2010

Nota Tahun Baru

Unta sedang bersiar-siar bersama sanak saudara ditemani gembala

Setahun lagi berlalu meninggalkan kita. Tatkala menjelang malam Awal Muharram atau Maal Hijrah, pesanan ringkas masuk bertalu-talu daripada sahabat, rakan sekerja, teman lama hatta sehingga pesanan ringkas dari nombor-nombor yang tidak dikenali pun turut mengambil peluang mendoakan keselamatan dan rahmat untuk tahun baru dalam kalender Islam yang bakal menjelang. Amin itu saja yang boleh dikatakan.

As my eyes tip toed through the messages sent, I tried to digest the meaning beneath the word Hijrah. Samakah sambutan Awal Muharram dengan menyambut tahun baru kalendar Gregory? Dari segi penerimaan masyarakat setempat, lebih kurang sahaja, cumanya doa akhir tahun dan doa awal tahun akan di baca ketika selepas solat Asar dan Maghrib bagi memohon ampun, rahmat dan keberkatan daripada Allah swt bagi tahun yang mendatang manakala bagi tahun Baru, lebih banyak di sambut dengan letupan bunga api dan mercun.

Sesekali ada juga ceramah Maal Hijrah yang menceritakan semula kisah Hijrah Nabi Muhammad saw ke Kota Madinah bersama Kaum Muhajirin. Penceramah akan menyampaikan ceramah dengan bersungguh-sungguh manakala pendengar pula akan mengangguk-angguk kepala tanda faham dan setuju. Sesekali penonton akan tersenyum mendengar penceramah membandingkan zaman Nabi saw dan zaman sekarang. Namun keesokannya, kesemuanya kembali seperti biasa, semangat ceramah semalam untuk menjadi manusia baru yang ber’hijrah’ hilang entah ke mana dan hari berlalu dan terus berlalu sehingga sampai ke sambutan Maal Hijrah tahun hadapan pula. Di situ rutin ini berulang lagi.

Hanya setakat mengulang-ulang fakta sejarah terjadinya hijrah di zaman Nabi Muhammad saw dan termeterainya Perjanjian Aqabah sahaja kah erti Hijrah ini? Sekadar menonton sambutan Maal Hijrah peringkat kebangsaan di kaca televisyen sahaja kah erti Hijrah ini?

Sahabat yang dikasihi, tidak sekali-kali tidak. Roh sebenar hijrah itu terletak pada penghayatan butir-butir perjanjian al-Aqabah kedua dan kesan penghijrahan terhadap Islam dan diri sendiri.

Hari ini masuklah tahun kelima aku ber’hijrah’. Dan kekuatan hijrah itu tidak datang dari siapa-siapa kecuali Allah swt. Hadiah hidayah yang Allah berikan di tengah jalan raya di tanah asing jauh dari tanah air sendiri tidak mungkin aku dilupakan. Siapa sangka di antara semua tempat di dalam dunia ini, disitu Allah memilih untuk mentarbiah, mengingatkan, mengetuk hati dan melimpahkan kasih sayangNya yang mengalir deras yang tak henti aku syukuri kepada aku dan rakan-rakan seperjuangan.

Dan ’hijrah’ itu bukan mudah, ’hijrah’ itu juga bukannya datang ibarat ombak besar yang bisa menghanyutkan kota kejahilan dan kemaksiatan sekali lalu sahaja. Angin ’Hijrah’ itu harus dikekang agar tidak hilang, dididik, dilentur, dipelihara agar bisa membibitkan perubahan-perubahan kecil yang istiqamah. Yang penting istiqamah dan serahkanlah kepada Allah untuk memberi kekuatanNya kepadamu. Ingatlah perjuang menuju Allah itu, pasti disambut dengan bantuan Allah kerana Allah telah berjanji

“Whosoever shows enmity to s
omeone devoted to Me, I shall be at war with him.” (Bukhari)

Setelah 5 tahun memilih jalan yang baru, aku masih terumbang-ambing dan hatiku masih hitam berdaki dengan kecintaan pada dunia dan isinya. Dalam pencarian yang masih jauh dan perjalanan yang masih panjang kerana lewatnya memulakan ’perjalanan’, hari-hari aku bersyukur kerana masih dipinjamkan nyawa untuk terus mencari cinta Allah yang hakiki. Bagi sahabat-sahabat yang telah lama memulakan ’perjalanan’ ini bersyukurlah dan berterima kasihlah kepada Allah kerana menjadi insan terpilih yang tidak tersesat di awal perjalanan.

Namun aku kira yang paling penting, apabila Allah menghantar hidayah mengetuk jendelamu, bukalah jendela itu, biarkan ia masuk, kerana mungkin hanya sekali itu saja ’hadiah’ itu dihantar kepadamu.

Salam Maal Hijrah dan Selamat Terus Bermujahadah. Semoga Allah meminjamkan setahun lagi untuk kita manfaatkan sebaik-baiknya. Amin.

“Know that with patience comes victory, after suffering comes relief, and with difficulty comes ease.” (Tirmidhi)

No comments:

Post a Comment