Friday, September 9, 2011

Just an Ordinary Bookmark.

“Teacher, teringat dekat teacher!! Rindunya lamanya tak jumpa!!” kata seorang bekas pelajar tatkala menegur saya di ruangan berbual Yahoo Messenger.

“Tadi saya ngaji pun teringat!” saya terkedu membaca butiran tulisan berbentuk Arial itu.

“ Kenapa teringat masa mengaji?” Hati saya jadi tidak sabar. Menanti-nanti jawapan misteri dari dia.

“Sebab….”

“…sbb dulu teacher pernah bagi kami semua bookmark kan? Saya guna untuk tanda di mana saya baca Al-Quran. Saya memang guna bookmark tu dalam Al-Quran.”

“Kamu masih guna??”

“Of course!! saya memang guna yang teacher bagi saja, sebab tu la selalu teringat”

…………………………………………………………………………

Sepantas kilat, perasaan saya bersalin wajah. Rasa sayu bercampur terharu menyelubungi dan menutupi rongga hati saya.

Masya Allah.

Sebetulnya saya sayu dan sebak dengan nikmat Allah itu.

Kadang-kadang saluran pahala yang Allah nak lorongkan kita tu, tak pernah terlintas dek akal. Paling kuat saya fikir, pasti bookmark biasa buatan tangan yang saya hasilkan sebagai tanda kenang-kenangan 3 bulan sesi praktikal di sekolah menengah di Petaling jaya 4 tahun lepas itu akan disimpan setahun, kemudian akan diletakkan di dalam kotak, akhirnya terbuang begitu sahaja.

Saya cuba seorang guru practical yang bukan siapa-siapa, saya kira. Pelajar mana yang ambil kisah barang pemberian guru practical yang hanya menyinggah 3 bulan di hati mereka. Hari ini terbukti, sangkaan saya meleset.; jauh.

Tak pernah saya terfikir,usaha kecil saya dalam memberi sesuatu kepada pelajar-pelajar ini dibawa Allah sehingga dekat sekali dengan kalamNya; sebagai pengganti jari telunjuk yang menyambung ilmu Allah ke dasar hati manusia yang dahagakan kasihNya.

It was just a bookmark. But Allah denied that. It was not just a bookmark. He made it THE BOOKMARK.

Di atas setiap penanda buku itu saya letakkan nama setiap pelajar kelas saya, saya tuliskan juga adjectives yang menggambarkan mereka dan sedikit nasihat yang ringan menurut firasat saya. Sejujurnya, semua ini terlalu besar buat saya.

Nikmat Allah yang mana yang engkau dustakan?

Tatkala beribadah, kita kadang-kadang berkira. Kita cepatkan bacaan, kita gunakan masa solat untuk memikirkan segala-galanya; semua masalah dunia dan isinya, kita malas, kita melambat-lambatkan. Tapi lihatlah kasih sayang Allah, tak tergambar luasnya, tak mampu dicerna ruangan fikir manusia. Kerana apa? Allah dan kita tidak sama. Kita mungkin kedekut; tapi rahmat dan kasih sayang Allah itu terlalu luas; melepasi keluasan cakerawala. Kerana Dia pernah berjanji:

“Jika dia mendekati Aku sejengkal, nescaya aku mendekatinya sehasta. Dan jika dia mendekati-Ku sehasta, nescaya aku mendekatinya sedepa. Dan kalau dia datang kepadaKu dengan berjalan, nescaya Aku datang kepadanya dengan berlari” (Riwayat Bukhari)

Persoalannya, berapa banyak kasih sayang berteraskan Allah yang kita curahkan hari ini? Semoga kita bersama-sama berlari kepadaNya.

1 comment:

  1. sedihnya jaime...

    wee pun selalu sangat suka berkira-kira nih.. solat tak khusyuk, nak habis cepat...

    jauhnya lagi perjalanan nak jadi hamba Allah yang hebat! :(((((

    ReplyDelete