Friday, September 16, 2011

Sunnah: Kasih Sayang Nabi Terhadap Benda


Bismiallahirrahmanirrahim.

Saya ada tonton di TV hijrah selingan pasal Nabi Muhammad s.a.w yang disiarkan setiap hari di waktu-waktu senggang. Comel dan menyejukkan hati sebab Nabi suka memberi nama, bukan sahaja kepada kesemua binatangan tunggangannya tetapi begitu juga pinggan/mangkuk yang digunakan untuk makan. Tapi tak sempat pula saya nak menyalin nama-nama pinggan/mangkuk dan binatangan tunggangan itu satu persatu kerana teruja dengan pengetahuan tentang itu sendiri. Saya cuma tahu unta Nabi yang sangat kuat yang dinamakan ‘Adba itu sahaja.

Tetapi ini semua menunjukkan Nabi itu penuh kasih sayang hatta kepada binatang ataupun benda. Ia juga menunjukkan Nabi Muhammad SWT sendiri adalah seorang yang penuh penghargaan terhadap sesuatu yang dirasakan memberi khidmat atau membawa fungsi sesuatu dalam kehidupan baginda. Indahnya akhlak lelaki agung ini. Mana mungkin manusia tidak jatuh cinta dengan akhlak asuhan 'tangan' Allah yang seindah ini.

Pinggan yang kita makan nasi hari-hari ada nama tak?

Ini menyebabkan saya rasa best pulak nama kereta saya Baktiar Burhanuddin. Tapi selama ini taktahu pulak jatuh category sunnah. Tapi sekarang ni kena niatkan mengikut sunnah dan harap dikira pahala sunnah. Semoga kehadiran Bakti sejak dua tahun lalu dalam hidup saya mendekatkan saya kepada Allah, majlis ilmu dan amal kebajikan. Ameen :-) insya Allah.

p/s: rumah sewa kecik saya nama teratak sufi dan semua kucing-kucing tepi jalan yang saya singgah untuk main-main sekejap saya suka panggil 'adik' ntah kenapa (comel kut), lepas ni boleh panggil nama atas dasar mengikut sunnah Nabi ;)

Allah menciptakan harta sebagai pengantar ke surga. Tetapi ketamakan manusia telah menjadikannya penempah ke neraka. -As Siba'i-

5 comments: