Wednesday, August 11, 2010

Selipar Ini Memang Untukku?


Once I lost my slippers in Masjidil Haram. I looked for it everywhere including the place where I left it. I remembered the shoe rack vividly but when my slippers vanished before my eyes, I started to doubt my own memory.

The unofficial ‘tawaf’’ begun. I walked around the Holy mosque without knowing where I was heading to. All the shoe rack numbers suddenly turned familiar. Possibilities widened like never before. But I was not angry; how could I be, I was in the His house. The question was
“ Siapa aku untuk marah di sini? Aku cuma seorang hamba yang kehilangan sesuatu yang bukan pun milikku”

As I was walking my mind was busy hypothesizing the incident. I was making inferences. I thought of the places I went throughout my life. Many were not the places that would please Allah. I thought of the places which I wanted, planned to go but made impossible by Allah too. Astaqfirullahalazim.

Aku insaf, pulanglah wahai hamba Allah. Kaki mu tu bersalut dosa setebal lautan. Moga-moga hilangnya kasut ini Allah akan mengasihanimu dan menghapuskan dosa kakimu yang kotor itu.

Kaki melangkah pulang dari Masjidil Haram, berkaki ayam, Cuma berstoking yang bisa menutup auratku. I felt relieved,
Ya Allah, ampunkan dosaku, bawalah pergi selipar itu jauh-jauh. Biar kaki ini tahu.ianya milikmu.

HILANG BERGANTI

When Ummu Salamah lost his husband, Abu Salamah, in the Battle of Uhud, she was devastated. Before he passed away, when he was wounded and being treated for his wound, he told his wife.

I have heard the Prophet pbuh say
“ If anything bad happens to anyone and he says: (translation) To Allah do we belong, and to Him shall we return O Allah, I anticipated your reward (in the Hereafter) for this misfortune. O Allah, give me something better than I have lost’
He will be given better substitute for his loss.’

Later, upon his husband’ death Ummu Salamah remembered the above words of Prophet conveyed to her by Abu Salamah. She said “ Oh Allah, I accept this loss for your reward” however she hesitated in completing the second half of the prayer, thinking “ Who could be better for me than Abu Salamah?” But in the end, she finished the prayer anywhere.

Despite her old age and her big number of children, later Prophet Muhammad pbuh himself asked for her hand in marriage and she accepted it.

Dan sesungguhnya ilmu pengetahuan manusia itu sangat cetek.

”Allah jua yang membelah cahaya subuh yang menyinsing fajar menjadikan malam sebagai waktu berehat dan menjadikan matahari dan bulan bagi mngira waktu. Demikian itu adakah kuasa penentuan Allah yang maha berkuasa lagi maha mengetahui” al-An’am 96.

Aku juga mengharap gantian. Aku kira kehilangan selipar itu membawa makna gantian ghaib yang tidak aku ketahui tetapi aku percaya sepenuh hati. Oleh sebab itu, hati aku tidak sedih sama sekali. Sekali pun fikiran ku bersih dari sangkaan buruk terhadap Allah swt yang mengurniakan berbagai rahmat, Allah mahu mengajar ku sesuatu dari kehilangan ini.

Allah mahu mengajarku yang setiap kehilangan itu tidak sama akhirannya. Allah hari itu mahu menunjukkan kejadian luar akal fikiran yang hanya mampu dijelaskan dengan kata-kata ini semua kuasa Allah. Logiknya tidak ada. Kerana kuasa Allah tidak meliputi logik manusia.

Menyorot kisah Nabi Musa membelah laut dengan tongkatnya dengan izin Allah untuk melarikan diri bersama Bani Israel dari Firaun, logikkah struktur laut yang di dalam keadaan cecair boleh berubah sekeras batu yang tinggi bak bukit?

Yang paling penting, Allah mahu memberitahu aku pengetahuan manusia itu terbatas.

”Kamu tidak dapat menentukan kemahuan kamu berkaitan apa pun kecuali dengan cara yang diatur Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir seluruh alam” at-Takwir:29

PENGAJARAN: SABAR

2 days after i lost my slippers, I lost another one. But this lost was not something I expected because it happened on a beautiful morning; the morning I felt closest to Allah’s rahmat. Aku terus bersangka baik. Dalam pencarian kasut yang baru hilang, aku temukan kasut yang dulunya hilang, di tempat yang tidak aku sangka-sangka. Tak cukup itu, rupanya selipar baru yang aku cari-cari masih berada di rak kasut yang sama. Hairannya tadi Allah menutup hijabku. Puas aku cari di rak kasut itu memang tak ada.

Semuanya ada hikmah. Pagi itu aku pulang dengan dua selipar. Satu dipakai di kaki yang aku harap telah diampunkan dosanya dan satu lagi dijinjit di tanganku.

Dan Allah tidak memberikan aku gantian. Allah mahu aku bersabar dan bersangka baik. Kerana mungkin selipar itu adalah memang seliparku dan bukan untuk orang lain..selipar itu untukku.

Bersabarlah wahai hati, bersabarlah wahai sahabatku kerana insya Allah ini pengajarannya.

And that day was one of the most beautiful days in my life. Air mata laju menderu mengenangkan kasih saying Allah kepadaku yang melimpah ruah. Allahuakbar.

”Hai orang-orang beriman mohon pertolongan kepada Allah dengan sabar dan mengerjakan solat. Allah beserta dengan orang-orang sabar” al-Baqarah: 153

1 comment: