SYEIKHUL Islam Ahmad bin Abdur Rahim Dahlawi mengatakan: Sering kali kerinduan manusia begitu memuncak, dia ingin melepaskan rindunya itu. Maka tiada jalan untuk memuaskan hati yang rindu kecuali dengan mengerjakan ibadah haji.
Dia mencuba menunjukkan rindunya kepada Tuhan dalam sembahyang yang dilakukannya setiap hari, bahkan di tengah-tengah malam yang sunyi – air mata kerinduannya menitis dengan khusyuknya dalam menyatukan jiwanya kepada Tuhan. Tetapi air mata yang kadang-kadang turun dengan deras itu, belumlah dapat melepaskan gelora rindu yang mendorong dan menyesak-nyesak dari dalam kalbunya.
Bahkan banyak pula Muslim yang berhati rindu, tetapi tidak dapat melahirkannya dalam amal sehari-hari, kerana kesibukan pekerjaan yang harus dihadapi, dan dia tidak dapat melepaskan diri daripada tugas-tugas hidup yang harus ditunaikannya, selama dia masih berada di negerinya.
Hanya ada satu jalan yang dibukakan Tuhan untuk mereka ini, iaitu tinggalkanlah kesibukan itu, lepaskanlah rindu terhadap Tuhan yang memenuhi jiwa itu, dengan berangkat ke tanah suci untuk mengerjakan ibadah haji. Maka terubatlah segala kerinduan, terlepaslah sementara cengkaman kesibukan yang dilalui selama ini.
Dan yang ada sekarang, di tanah suci ini, hanyalah anda dengan Tuhan, yang terus berhadapan dengan hati suci yang ikhlas, murni dan di tempat-tempat suci inilah Nabi Ibrahim pada hampir 50 abad yang lampau telah menempahkan keikhlasan yang sepenuh-penuhnya kepada Tuhan. (Hijjatullahil Balighah, jilid I hal. 59).
Kita bersyukur kepada Allah SWT kerana jemaah haji dari Malaysia meningkat dari setahun ke setahun. Apa yang kita harapkan pemergian mereka ini akan memperoleh haji mabrur. Lebih penting lagi kita berharap agar mereka dapat membawa cermin kemabruran itu ke dalam lingkungan masyarakat mereka: Di kalangan keluarga, jiran tetangga, sekampung, sekota, dan akhirnya seluruh tanah air.
Menurut ulama, haji mabrur adalah haji yang tidak dicampuri dengan dosa-dosa. Ini bermaksud bahawa kebajikan haji yang diperoleh mereka yang melakukannya telah membentengi diri mereka daripada maksiat dan dosa. Orang yang mendapat haji mabrur akan semakin kuat imannya serta makin meningkat amal ibadatnya.
Haji mabrur merupakan haji yang sangat mulia dan berharga, justeru ia menjadi harapan setiap orang yang beriman. Dalam hubungan ini Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud; Dari umrah ke umrah adalah penghapus dosa di antara kedua-duanya. Dan haji mabrur ada balasannya iaitu syurga. (Hadis riwayat Bukhari & Muslim)
Dalam ibadah haji yang menjadi ukuran mabrur atau tidak ialah dengan ukuran seberapa banyak amal ibadah haji yang telah dilakukan itu berupaya melahirkan suatu kesedaran moral dan spiritual yang dapat pula melahirkan semangat untuk melakukan perkara-perkara kebaikan sehingga berjaya mengubah diri daripada sikap negatif kepada sikap positif.
Rasulullah bersabda yang bermaksud; Barangsiapa yang menunaikan haji di Baitullah kemudian tidak berkata keji dan tidak membuat kefasikan, maka dosa-dosanya dihapuskan sebagaimana hari yang dilahirkan oleh ibunya. Keampunan dosa hanya akan termakbul dengan memperoleh haji mabrur. Pendek kata, haji mabrur itu berkaitan dengan amal kebaikan yang dilakukan oleh para jemaah.
Disebutkan dalam sahih Muslim, bahawa Rasulullah ditanya tentang kebaikan. ‘‘Baginda menjawab, “akhlak yang baik.” Ibnu Umar pula berkata, ‘‘Sesungguhnya kebaikan merupakan sesuatu yang mudah, iaitu wajah yang berseri dan perkataan yang lembut.”
Perilaku seperti inilah yang seharusnya menjadi perhiasan seseorang ketika mengerjakan ibadah haji. Ia harus sentiasa menjalinkan hubungan sesama manusia dengan kata-kata dan perlakuan yang terpuji.
Rukun Islam kelima, mengerjakan haji di Baitullah mempunyai hikmah tersendiri. Ibadah ini bukan sahaja menuntut kepada pengorbanan fizikal tetapi juga spiritual. Namun demikian, salah satu hikmah ibadah ini adalah ia sebenarnya mengajar manusia tentang cinta.
Pada ibadah haji terangkum pelbagai ‘kisah’ cinta. Ia mengajar manusia tentang cinta kerana cinta dan kasih sayang itulah sebenarnya tonggak kejayaan, kekuatan dan kehebatan sesuatu umat itu.
“Cinta pada Allah – Kerana cinta kepada Allah juga seorang yang menjadi tetamu Allah perlu sanggup meninggalkan keluarganya, berbelanja harta benda dan bersiap siaga bagi membuat perjalanan ke Mekah. Ibadah haji juga sudah semestinya menunjukkan rasa cinta kepada Allah. Ini kerana, sejak dari mula hingga akhir ibadat haji dipenuhi dengan zikir dan ucapan tanda ingatan kepada Allah.
Aisyah r.a. meriwayatkan dalam sebuah hadis yang bermaksud, ‘‘Sesungguhnya dijadikan tawaf di Kaabah, Saie antara Safa dan Marwah, melontar jamrah adalah untuk zikir dan mengingati Allah.”
“Cinta pada Raasuluah SAW – Menerusi ibadah haji juga seseorang itu dapat menzahirkan rasa cinta pada Rasul sehingga sanggup mengikut sunnah Nabi. Hal ini diceritakan sahabat Umar al-Khattab. ‘‘Kalau tidak kerana Nabi SAW mencium hajaratul aswad tidaklah aku melakukannya.”
Jadi tanpa perlu bertanya apakah hikmahnya, tetapi yakin bahawa setiap apa yang disunnahkan oleh Nabi Muhammad SAW adalah wahyu dan perintah Allah. Maka kita mencium hajaratul aswad sebagai tanda cinta kepada junjungan besar kita.
“Cinta sesama manusia – Ibadah ini mendidik manusia untuk merasa cinta sesama manusia. Dalam perjalanan atau bermusafir, setiap jemaah perlu sentiasa bertolak-ansur sesama sendiri. Bukan mudah untuk bermusafir kerana ketika itu segala urusan termasuk makan dan tidur tidak teratur. Namun dengan adanya tolak -ansur yang terbit daripada rasa kasih sayang di dalam sesebuah jemaah itu, segalanya jadi mudah.
“Cinta Adam dan Hawa – Arafah dan Jebal Rahman merupakan lambang cinta Adam dan Hawa setelah terpisah lama. Ia dinamakan sebagai Arafah kerana Adam dan Hawa dipertemukan dan saling kenal mengenali antara satu sama lain semula di bumi ini. Begitulah Allah menjadikan fitrah lelaki mencintai wanita dan bukan cinta sesama sejenis.
“Cinta bapa pada keluarga – Melontar jamarat pula melambang perasaan cinta seorang bapa kepada keluarga. Peristiwa melontar jamrat ini adalah contoh bagaimana seharusnya cinta keluarga kepada Allah itu harus dizahirkan iaitu dengan melindungi mereka dari hasutan iblis. Ibadah ini menganjurkan supaya kita mencontohi perbuatan Nabi Ibrahim, Hajar dan Nabi Ismail melontar iblis yang menghasut mereka agar tidak menyembelih Ismail seperti yang diperintah oleh Allah.
“Cinta ibu pada anak – Begitu juga saie, yang merupakan salah satu Rukun Haji yang diabadikan dari kisah cinta seorang ibu kepada anaknya. Hajar yang terpaksa berlari dari Safa ke Marwah sehingga tujuh kali demi mencari air buat anak kecil yang ditinggalkan. Sesungguhnya ia melambang betapa cinta dan kasihnya seorang ibu pada anaknya. Begitu juga telaga zam-zam iaitu air yang keluar dari tolakan kaki seorang bayi. Betapa kisah saie ini kini menjadi satu dari rukun umrah dan haji.
“Cinta anak pada bapa – Bangunan Kaabah juga merupakan binaan hasil kerjasama ayah dan anak, iaitu Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail setelah mereka lama tidak berjumpa. Akhirnya mereka diketemukan di tapak Kaabah dan diperintah membina Kaabah dan bertawaf. Ibadah korban lembu pula memperlihatkan lambang cinta dan taat seorang anak pada ayahnya demi melaksanakan perintah Allah. Nabi Ismail sanggup menjadi korban demi memenuhi perintah Allah sebelum digantikan dengan seekor kibash. Peristiwa ini merupakan manifestasi cinta insan kepada Allah yang lulus ujian dan taat kepada-Nya.
“Cinta alam sekitar – Allah menerapkan rasa cinta kepada alam. Para jemaah haji dilarang berburu, membunuh haiwan dan memotong pokok. Ini merupakan satu penghormatan pada tanah haram dan merupakan satu latihan kepada manusia untuk menghargai alam semula jadi.
Keseluruhan ibadah haji terkandung pelbagai manifestasi cinta. Betapa cinta sesama manusia hanya akan terasa bila dirasakan semuanya sama di sisi Allah.
Justeru, falsafah haji mewajibkan jemaah menggunakan fesyen yang sama, warna seragam, tempat, waktu dan yang sama. Mereka tinggalkan pangkat dan nama bagi menjadikan naluri mereka juga merasa sama. Hanya dengan menyamakan diri dengan orang lain terbit rasa cinta.
Justeru, perjalanan mengerjakan haji ini adalah satu ibadah yang penuh dengan hikmahnya dan manifestasi cinta. Perasaan kasih sayang yang merupakan inti pati kepada setiap ritual itu menunjukkan bahawa perasaan itu adalah naluri semula jadi manusia.
Perasaan kasih sayang tidak hanya kepada orang yang disayangi tetapi juga kepada Allah, Rasul, orang lain, alam semula jadi dan seterusnya setiap kejadian Allah. Sesungguhnya ibadah haji ini begitu banyak pengajarannya dan sejarahnya. Justeru, ia perlu dilaksanakan dengan penuh keikhlasan, moga-moga dengan itu kita akan memperolehi haji yang mabrur.
Datuk Dr. Mashitah Ibrahim
Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri
Dia mencuba menunjukkan rindunya kepada Tuhan dalam sembahyang yang dilakukannya setiap hari, bahkan di tengah-tengah malam yang sunyi – air mata kerinduannya menitis dengan khusyuknya dalam menyatukan jiwanya kepada Tuhan. Tetapi air mata yang kadang-kadang turun dengan deras itu, belumlah dapat melepaskan gelora rindu yang mendorong dan menyesak-nyesak dari dalam kalbunya.
Bahkan banyak pula Muslim yang berhati rindu, tetapi tidak dapat melahirkannya dalam amal sehari-hari, kerana kesibukan pekerjaan yang harus dihadapi, dan dia tidak dapat melepaskan diri daripada tugas-tugas hidup yang harus ditunaikannya, selama dia masih berada di negerinya.
Hanya ada satu jalan yang dibukakan Tuhan untuk mereka ini, iaitu tinggalkanlah kesibukan itu, lepaskanlah rindu terhadap Tuhan yang memenuhi jiwa itu, dengan berangkat ke tanah suci untuk mengerjakan ibadah haji. Maka terubatlah segala kerinduan, terlepaslah sementara cengkaman kesibukan yang dilalui selama ini.
Dan yang ada sekarang, di tanah suci ini, hanyalah anda dengan Tuhan, yang terus berhadapan dengan hati suci yang ikhlas, murni dan di tempat-tempat suci inilah Nabi Ibrahim pada hampir 50 abad yang lampau telah menempahkan keikhlasan yang sepenuh-penuhnya kepada Tuhan. (Hijjatullahil Balighah, jilid I hal. 59).
Kita bersyukur kepada Allah SWT kerana jemaah haji dari Malaysia meningkat dari setahun ke setahun. Apa yang kita harapkan pemergian mereka ini akan memperoleh haji mabrur. Lebih penting lagi kita berharap agar mereka dapat membawa cermin kemabruran itu ke dalam lingkungan masyarakat mereka: Di kalangan keluarga, jiran tetangga, sekampung, sekota, dan akhirnya seluruh tanah air.
Menurut ulama, haji mabrur adalah haji yang tidak dicampuri dengan dosa-dosa. Ini bermaksud bahawa kebajikan haji yang diperoleh mereka yang melakukannya telah membentengi diri mereka daripada maksiat dan dosa. Orang yang mendapat haji mabrur akan semakin kuat imannya serta makin meningkat amal ibadatnya.
Haji mabrur merupakan haji yang sangat mulia dan berharga, justeru ia menjadi harapan setiap orang yang beriman. Dalam hubungan ini Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud; Dari umrah ke umrah adalah penghapus dosa di antara kedua-duanya. Dan haji mabrur ada balasannya iaitu syurga. (Hadis riwayat Bukhari & Muslim)
Dalam ibadah haji yang menjadi ukuran mabrur atau tidak ialah dengan ukuran seberapa banyak amal ibadah haji yang telah dilakukan itu berupaya melahirkan suatu kesedaran moral dan spiritual yang dapat pula melahirkan semangat untuk melakukan perkara-perkara kebaikan sehingga berjaya mengubah diri daripada sikap negatif kepada sikap positif.
Rasulullah bersabda yang bermaksud; Barangsiapa yang menunaikan haji di Baitullah kemudian tidak berkata keji dan tidak membuat kefasikan, maka dosa-dosanya dihapuskan sebagaimana hari yang dilahirkan oleh ibunya. Keampunan dosa hanya akan termakbul dengan memperoleh haji mabrur. Pendek kata, haji mabrur itu berkaitan dengan amal kebaikan yang dilakukan oleh para jemaah.
Disebutkan dalam sahih Muslim, bahawa Rasulullah ditanya tentang kebaikan. ‘‘Baginda menjawab, “akhlak yang baik.” Ibnu Umar pula berkata, ‘‘Sesungguhnya kebaikan merupakan sesuatu yang mudah, iaitu wajah yang berseri dan perkataan yang lembut.”
Perilaku seperti inilah yang seharusnya menjadi perhiasan seseorang ketika mengerjakan ibadah haji. Ia harus sentiasa menjalinkan hubungan sesama manusia dengan kata-kata dan perlakuan yang terpuji.
Rukun Islam kelima, mengerjakan haji di Baitullah mempunyai hikmah tersendiri. Ibadah ini bukan sahaja menuntut kepada pengorbanan fizikal tetapi juga spiritual. Namun demikian, salah satu hikmah ibadah ini adalah ia sebenarnya mengajar manusia tentang cinta.
Pada ibadah haji terangkum pelbagai ‘kisah’ cinta. Ia mengajar manusia tentang cinta kerana cinta dan kasih sayang itulah sebenarnya tonggak kejayaan, kekuatan dan kehebatan sesuatu umat itu.
“Cinta pada Allah – Kerana cinta kepada Allah juga seorang yang menjadi tetamu Allah perlu sanggup meninggalkan keluarganya, berbelanja harta benda dan bersiap siaga bagi membuat perjalanan ke Mekah. Ibadah haji juga sudah semestinya menunjukkan rasa cinta kepada Allah. Ini kerana, sejak dari mula hingga akhir ibadat haji dipenuhi dengan zikir dan ucapan tanda ingatan kepada Allah.
Aisyah r.a. meriwayatkan dalam sebuah hadis yang bermaksud, ‘‘Sesungguhnya dijadikan tawaf di Kaabah, Saie antara Safa dan Marwah, melontar jamrah adalah untuk zikir dan mengingati Allah.”
“Cinta pada Raasuluah SAW – Menerusi ibadah haji juga seseorang itu dapat menzahirkan rasa cinta pada Rasul sehingga sanggup mengikut sunnah Nabi. Hal ini diceritakan sahabat Umar al-Khattab. ‘‘Kalau tidak kerana Nabi SAW mencium hajaratul aswad tidaklah aku melakukannya.”
Jadi tanpa perlu bertanya apakah hikmahnya, tetapi yakin bahawa setiap apa yang disunnahkan oleh Nabi Muhammad SAW adalah wahyu dan perintah Allah. Maka kita mencium hajaratul aswad sebagai tanda cinta kepada junjungan besar kita.
“Cinta sesama manusia – Ibadah ini mendidik manusia untuk merasa cinta sesama manusia. Dalam perjalanan atau bermusafir, setiap jemaah perlu sentiasa bertolak-ansur sesama sendiri. Bukan mudah untuk bermusafir kerana ketika itu segala urusan termasuk makan dan tidur tidak teratur. Namun dengan adanya tolak -ansur yang terbit daripada rasa kasih sayang di dalam sesebuah jemaah itu, segalanya jadi mudah.
“Cinta Adam dan Hawa – Arafah dan Jebal Rahman merupakan lambang cinta Adam dan Hawa setelah terpisah lama. Ia dinamakan sebagai Arafah kerana Adam dan Hawa dipertemukan dan saling kenal mengenali antara satu sama lain semula di bumi ini. Begitulah Allah menjadikan fitrah lelaki mencintai wanita dan bukan cinta sesama sejenis.
“Cinta bapa pada keluarga – Melontar jamarat pula melambang perasaan cinta seorang bapa kepada keluarga. Peristiwa melontar jamrat ini adalah contoh bagaimana seharusnya cinta keluarga kepada Allah itu harus dizahirkan iaitu dengan melindungi mereka dari hasutan iblis. Ibadah ini menganjurkan supaya kita mencontohi perbuatan Nabi Ibrahim, Hajar dan Nabi Ismail melontar iblis yang menghasut mereka agar tidak menyembelih Ismail seperti yang diperintah oleh Allah.
“Cinta ibu pada anak – Begitu juga saie, yang merupakan salah satu Rukun Haji yang diabadikan dari kisah cinta seorang ibu kepada anaknya. Hajar yang terpaksa berlari dari Safa ke Marwah sehingga tujuh kali demi mencari air buat anak kecil yang ditinggalkan. Sesungguhnya ia melambang betapa cinta dan kasihnya seorang ibu pada anaknya. Begitu juga telaga zam-zam iaitu air yang keluar dari tolakan kaki seorang bayi. Betapa kisah saie ini kini menjadi satu dari rukun umrah dan haji.
“Cinta anak pada bapa – Bangunan Kaabah juga merupakan binaan hasil kerjasama ayah dan anak, iaitu Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail setelah mereka lama tidak berjumpa. Akhirnya mereka diketemukan di tapak Kaabah dan diperintah membina Kaabah dan bertawaf. Ibadah korban lembu pula memperlihatkan lambang cinta dan taat seorang anak pada ayahnya demi melaksanakan perintah Allah. Nabi Ismail sanggup menjadi korban demi memenuhi perintah Allah sebelum digantikan dengan seekor kibash. Peristiwa ini merupakan manifestasi cinta insan kepada Allah yang lulus ujian dan taat kepada-Nya.
“Cinta alam sekitar – Allah menerapkan rasa cinta kepada alam. Para jemaah haji dilarang berburu, membunuh haiwan dan memotong pokok. Ini merupakan satu penghormatan pada tanah haram dan merupakan satu latihan kepada manusia untuk menghargai alam semula jadi.
Keseluruhan ibadah haji terkandung pelbagai manifestasi cinta. Betapa cinta sesama manusia hanya akan terasa bila dirasakan semuanya sama di sisi Allah.
Justeru, falsafah haji mewajibkan jemaah menggunakan fesyen yang sama, warna seragam, tempat, waktu dan yang sama. Mereka tinggalkan pangkat dan nama bagi menjadikan naluri mereka juga merasa sama. Hanya dengan menyamakan diri dengan orang lain terbit rasa cinta.
Justeru, perjalanan mengerjakan haji ini adalah satu ibadah yang penuh dengan hikmahnya dan manifestasi cinta. Perasaan kasih sayang yang merupakan inti pati kepada setiap ritual itu menunjukkan bahawa perasaan itu adalah naluri semula jadi manusia.
Perasaan kasih sayang tidak hanya kepada orang yang disayangi tetapi juga kepada Allah, Rasul, orang lain, alam semula jadi dan seterusnya setiap kejadian Allah. Sesungguhnya ibadah haji ini begitu banyak pengajarannya dan sejarahnya. Justeru, ia perlu dilaksanakan dengan penuh keikhlasan, moga-moga dengan itu kita akan memperolehi haji yang mabrur.
Datuk Dr. Mashitah Ibrahim
Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri
p/s: I wish to perform this pilgrimage in the near future. Though there are many limitations and obstacles like with whom will i go with, how do i afford the journey in a short time and how do i avoid the impossible queueing period which takes years, i believe Allah is listening. Keep praying :)
"Dan bersabarlah menunggu ketetapan Tuhanmu, kerana sesungguhnya kamu berada dalam penglihatan Kami" (Ath-Thur)
No comments:
Post a Comment