Saturday, April 2, 2011

Jangan Fikir. Jangan Tanya.

Bismillahirrahmanirrahim.

Fikir fikir

Apabila sesuatu ketentuan menjengah, kita bisa sahaja menjadi buntu.

Buntu memikirkan sebab-musabab kejadian. Buntu memikirkan salah silap sendiri. Buntu dalam memahami hikmah tarbiah Allah s.w.t yang dicuba disampaikan melalui apa yang terjadi. Ringkasnya segala-galanya menjadi sempit. Nafas bagaikan tersekat dicelah tekak. Tak tertelan dek paru-paru.

Mujur nyawa masih dipinjamkan, kadangkala kerana terlalu rumit memikirkan hal-hal sebegini, kita boleh sahaja melangkah ke alam separa sedar. Tahu-tahu telah melanggar lampu isyarat dan menderu laju menuju ke ‘I don’t know where’.

Daya fikir itu adalah pemberian Allah. Dan tindakan berfikir itu sendiri adalah atas gerakkan Allah jua. Namun, percayalah, sekiranya dikerahkan seluruh sel-sel , neuron yang berpangkalan di seluruh pelosok otakpun, kau tidak akan dapat membaca percaturan Allah. Otak ini tidak mampu mengingkap ilmu ghaib Allah. Dan tidaklah ianya dijadikan untuk tujuan itu.

“Dia telah menciptakan manusia dari mani, tiba-tiba ia menjadi pembantah yang nyata.” (An-Nahl:4)

Kunci Keyakinan

Kuncinya Allah mahu kita meyakini bahawa Allah telah menetapkan suatu ketentuan atas segala sesuatu, bahkan sebelum sesuatu itu ada dan terjadi. Semuanya telah tertulis. hatta kejadian seperti kad bank yang terlekat di mesin ATM pun telah ditakdirkan apatah lagi, ujian-ujian yang tersusun rapi menghiasi kehidupan sehari-harian.

Lalu apa yang bisa terlepas dari takdir atau ketentuan Allah. Tak ada.Tidak ada.

Jadi siapa aku untuk menghitung sebab musabab turun naik iman. Kenapa itu kenapa ini?

Kisah Perit Lukisan Allah

Diceritakan daripada Syeikh Afifuddin az-Zahid, bahawasanya, ketika berada di Mesir, dia mendengar khabar tentang peristiwa pelanggaran dan penaklukan Kota Baghdad yang dilakukan oleh orang-orang kafir terhadap kaum muslimin. Selama hampir 3-4 tahun, Baghdad menjadi kota mati tanpa kepimpinan seorang khalifah.

Pada waktu itu, orang-orang kafir berleluasa melakukan penindasan terhadap Islam dengan cara mengalungkan mashaf-mashaf al-Quran pada leher-leher anjing mereka serta membuang kitab-kitab karangan ulama Islam di Sungai Tigris, sehingakan kerana banyakkan kitab yang mereka lemparkan di sungai tersebut, orang-orang kafir dapat menjadikannya sebagai jambatan untuk dilalui oleh tentera dan kuda2 mereka.

Suasana begitu membuatkan Syeikh Afifuddin az-Zahid sedih dan prihatin hingga dia pun mengadu kepada Allah

"Wahai Tuhanku, bagaimana (kau biarkan keadaan seperti) ini terjadi begitu sahaja sementara di sana banyak anak-anak kecil dan orang2 yang tidak berdosa?

Pada malam harinya, Syeikh Afifuddin az-Zahid bermimpi bertemu seorang lelaki yang membawa suatu kitab di tangannya. Kemudian dia mengambil kita b tersebut, lalu ia membukanya. Di dalamnya dia mendapati dua bait syair berikut .

"Tinggalkanlah rasa keberatanmu kerana itu bukanlah urusanmu dan tiada suatu hukum pun atas pergerakan bahtera (di lautan).

Dan jangnlah engkau menentukan atas apa yang akan dilakukan Allah, kerana barangsiapa berusaha meredakan gelombang samudera maka ia sendiri akan binasa."

Penutup

Wahai otak yang berdaya fikir. Berhentilah meneka-neka. Kerahkan usahamu, fikirkan keagungan Allah bukan bertanya-tanya kenapa itu dan ini nescaya kau akan selamat. Astaqfirullahalazim.

Ya Allah kasihani aku. Ampunkan aku. Ameen.

Rujukan: Mutiara-mutiara keimanan – Sheikh Nawawi Al-Bantani

2 comments:

  1. .
    (mungkin sekarang kita memahami, pabila seseorang just post a dot (.) utk statusnya.

    ReplyDelete
  2. takmau fikirrr..mahu letakkan dot [.] di semua tempat.

    takmau cakap 'aku teka..'

    God give me strength.Ameen.

    ReplyDelete