Friday, February 11, 2011

A Better Mukmin


Dari Abi Hurairah r.a, katanya: Telah bersabda Rasulullah (sallaLlahu ‘alaihi wassalam): Mukmin yang kuat adalah lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada mukmin yang lemah, dan pada tiap-tiap (mereka) ada kebaikan. Bersungguh-sungguhlah kamu mendapatkan apa yang mendatangkan manfaat bagi kamu, dan pohonlah pertolongan kepada Allah dan janganlah kamu lemah, dan sekiranya suatu (musibah) menimpa kamu maka janganlah kamu mengatakan: Kalau saya melakukan itu (dulu) sudah tentu saya akan begini dan begitu, tetapi katakanlah: (Ini adalah) takdir Allah, Dia berkuasa melakukan apa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya “Kalau” membuka amalan syaitan.”(Riwayat Muslim)

2 comments:

  1. setuju..sebab tu lah dalam al-Quran pun Allah suruh semua orang islam untuk sentiasa bersedia dengan menguatkan diri masing-masing atau dengan kata lain penuhkan dengan ilmu untuk mempertahankan diri untuk menentang musuh2 Allah serta musuh2 kita yang kita tak tahu sedangkan Allah Maha Mengetahui..
    "DAN PERSIAPKANLAH DIRI KAMU DENGAN SEGALA KEKUATAN YANG KAMU ADA UNTUK MEMERANGI MUSUH-MUSUH KAMU DENGAN SEGALA KEKUATAN YANG DAPAT KAMU SEDIAKAN..." surah Al-Anfaal, 60

    ReplyDelete
  2. +1...
    jauhkan perkataan 'kalau' dari dalam diri...semangat akan runtuh kalau selalu mengharap tapi tak berusaha...

    ReplyDelete