Wednesday, February 2, 2011

Cinta Tiada Gantian

Abu Abbas Abdillah bin Abbas r.a. berkata, Suatu hari aku berada di belakang Rasulullah saw., lalu beliau bersabda,

"Wahai pemuda! Aku hendak mengajarimu beberapa kalimat: 'Jagalah Allah maka ia akan menjagamu; jagalah Allah nescaya engkau akan mendapati-Nya bersamamu; bila engka memohon sesuatu, mohonlah kepadanya; bila engkau memintapertolongan, minta tolonglah kepada Allah.

Ketahuilah bahawa seandainya seluruh umat ini berkumpul untuk memberikan sesuatu yang bermanfaat bagimu, maka mereka tidak akan bisa memberi manfaat kepadamu kecuali sesuatu yang telah ditetapkan Allah kepadamu. Dan seandainya seluruh umat ini berkumpul untuk memberikan sesuatu yang merugikanmu, maka mereka tidak akan bisa merugikanmu kecuali dengan sesuatu yang telah ditetapkan oleh Allah terhadapmu. Pena-pena telah diangkat dan lembaran-lembaran telah mengering tintanya.' "

(Hadith riwayat Tirmidzi)

Menurut riwayat selain Tirmidzi dijelaskan,

"Jagalah Allah,nescaya engkau akan bersamaNya. Kenalilah Allah di waktu lapang, nescaya Ia mengenalimu di waktu susah. Ketahuilah bahawa segala perbuatan salahmu belum tentu mencelakaimu dan musibah yang menimpamu belum tentu akibat kesalahanmu. Ketahuilah bahawa kemenangan beserta kesabaran, kebahagiaan beserta kedukaan, dan setiap kesulitan ada kemudahan."

Hari ini. (2/2/11)


Tiada ku sangka hari ini harinya, keteguhan jiwa ini akan teruji

Cinta dan Kasih yang acapkali aku janji-janji ,

Kau tagih aku tepati,

Hari ini juga,

Kulihat langit luas terngaga,

Dakapan Azzawajalla,

Kuterima hiba

Sungguh, aku sangat hina

Tetapi hadiahmu

Tiada terungkap dengan kata-kata.

Hangat kurasakan,

Mengalir ke bucu-bucu hati

Membasuh luka dunia

Yang berbaki

Aku siapa, di uji begini,

Hanya untuk meningkatkan darjat diri,

Kecil sekali

Tapi tidak pernah Kau lupakan

aku si kecil yang acapkali keras hati.

Kulihat dunia luas,

Seluas-seluas pandangan mata

Kerana semuanya fana

Yang tinggal hanya Dia

Terima kasih Allah.

Syukur Allah atas ketentuan ini.

…atas salam perkenalan yang Kau hulur ke jari-jemari kotorku.

Salam perkenalan kepada zat Allah.

Amin ya Rabb.

Hilanglah segala-galanya

Aku redha,

Sirnalah semuanya,

Aku tidak apa,

Kerana Allah sahaja, tidak ada galang gantinya.

No comments:

Post a Comment